Home » כלי מטבח » מתכונים » עושים סדר אחת ותמיד: מה ההבדל בין סוגי הלחמים?
עושים סדר אחת ותמיד: מה ההבדל בין סוגי הלחמים?

עושים סדר אחת ותמיד: מה ההבדל בין סוגי הלחמים?

קשה יש רק בלחם וגם אותו אוכלים..

לחם הוא  אחד מאבני היסוד של המזון של כולנו. בין אם מדובר בארוחת בוקר הכוללת פרוסת לחם פשוטה עם ממרח, סנדביץ' לארוחת ביניים או אפילו לחם שמלווה את ארוחת הצהריים או את ארוחת הערב, כנראה שעבור רובנו חיים ללא לחם הם לא באמת אפשרות. הרי אין כמו להגיע למסעדה למשל ולפתוח את הארוחה עם סלסלת לחמים מפנקת המכילה לחמים משלל סוגים, החל מלחם שיפון ועוד לחם מחמצת או חלת בריוש מפנקת. אך מה קורה כאשר אנחנו רוצים למשל לקנות לחם בסופר ועומדים מול מדף המכיל שפע של לחמים מכאן ועד להודעה לחדשה? כיצד אפשר לבחור? כיצד נדע מהו הלחם הכי טוב בשבילנו, בין אם מדובר בקנייה בסופר או בלחמים מעט יותר מתוחכמים שחדרו לחיינו בשנים האחרונות וניתן למצוא גם במאפיות מתמחות.

לחם לבן

לחם לבן הכי טעים פחות בריא..

בתחילה היה רק לחם לבן.

עד לפני שנים לא רבות לחם לבן, בין אם מדובר היה בלחם אחיד או בלחם פרוס שניתן למצוא בכל חנות, היה פחות או יותר האפשרות היחידה לקנות לחם בישראל. הוא היה זמין, נגיש וזול. גם כיום ניתן למצוא לחם לבן כמעט בכל סופרמרקט ובכל מכולת אך יש רבים שמחשיבים אותו כמוצר מעט יותר בסיסי. הוא מיוצר מקמח לבן שבעיני רבים נחשב לאופציה מעט פחות בריאה ביחס ללחמים האחרים הקיימים כיום בשוק. יחד עם זאת, הוא נפוץ, זול וניתן לעשות בו שימושים רבים, כמו למשל להכניסו לתוך תערובת של בשר קצוץ עבור העשרת הקציצות שמכינים בבית למשל.

לחם מחמצת

לחם מחמצת, מלא בסיבים תזונתיים

לחם מחמצת הוא בעצם כינוי לתהליך שלם של הכנת לחם. מחמצת היא תערובת של קמח ומים אשר יש להכינה במשך מספר ימים ואף שבועות וניתן לשמור אותה במשך שנים. השימוש העיקרי כיום במחצת הוא כתחליף לשמרים, ולכן לחם המכיל מחמצת במקום שמרים נקרא בפשטות לחם מחמצת. לחם כזה יכול להיעשות הן מלחם מקמח לבן והן מלחם מקמח מלא. המשמעות המרכזית היא תוספת של המחצת לאחד הקמחים במקום שמרים, וכך מתקבל לחם עשיר יותר ויש הטוענים גם בריא יותר. אל הלחם הזה ניתן להוסיף שלל תוספות, החל מפירות ועד דגנים ובכך להוסיף לו טעמים נוספים.

לחם שיפון

לחם וחלב הבסיס של כל ארוחת בוקר

השיפון, כמו החיטה והכוסמין למשל הוא דגן שאפשר להכין ממנו שלל מאכלים ומשקעות. בדומה לחיטה, שהיא כיום הדגן הנפוץ ביותר בעולם, גם מהשיפון ניתן להכין לחם ולכן כמו במקרה של כוסמין למשל שם לחם כוסמין הוא פשוט לחם המיוצר מהכוסמין, לחם שיפון הוא לחם המיוצר משיפון. רבים מחשיבים את לחם השיפון ללחם בריא יותר בהשוואה ללחם מחיטה, בין אם מדובר בחיטה לבנה "רגילה" ובין אם מדובר בלחם מלא המיוצר מקמח של חיטה מלאה. אמנם מדובר בלחם שהוא פחות אוורירי כמו לחם מחיטה "רגילה", לחם מלא או אפילו לחם כוסמין. יחד עם זאת, ממבחנים שונים שנעשו נמצא כי לחם שיפון בריא כמעט מכל לחם אחר. יש בו יותר סיבים תזונתיים וכן הויטמינים והמינרלים בו גדולים משמעותית מאשר בלחמים אחרים. ייתכן והדבר עשוי לייקר מעט את המחיר שלו, אך עבור רבים מדובר בערכים משמעותיים במיוחד שכדאי לשלם עבורם.

לחם אגוזים

לחם אגוזים מלא B12

בעוד הלחמים האחרים בסקירה זו נבדלים בעיקר באופן הייצור שלהם ובקמח שאיתו מכינים אותם, לחם אגוזים, בדומה במידה מסוימת ללחם זיתים למשל או לחם דגנים הוא פשוט לחם המבוסס לרוב על לחם מקמח לבן או מחיטה מלאה אליו מוסיפים אגוזים.

About Dana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*