Home » קניות » ארזתם לבד? משלוחי דואר בטיסות נוסעים
ארזתם לבד? משלוחי דואר בטיסות נוסעים

ארזתם לבד? משלוחי דואר בטיסות נוסעים

העלייה בכמות המשלוחים הבינלאומיים השפיעה על ענפים רבים, בהם ענף התעופה. לצד מטוסי מטען, גוברת המגמה של הטסת מטענים גם באמצעות מטוסי נוסעים. איך זה עובד ומה היתרונות?

העלייה המתמשכת בביצוע רכישות אונליין והתחזקות הסחר האלקטרוני בארץ ובחו"ל, מובילים למצב שבו חבילות מוטסות ברחבי העולם באופן יומיומי. בשגרה, חבילות רבות מוטסות באמצעות מטוסי מטען ואילו רק חלק קטן יחסית מוטס בבטן מטוסי נוסעים. בשנה האחרונה לעומת זאת, אפשר היה לראות עלייה משמעותית בהטסת פריטי דואר באמצעות טיסות נוסעים ואף הסבה של מטוסי נוסעים אל מטוסי מטען באופן חלקי או מלא. 

אז למה זה קורה?

הסיבה לתהליך קשורה כמובן לירידה בתדירותן של טיסות רגילות ושיבושים נוספים ובלתי צפויים שהתרחשו בענף התיירות. במצב החדש שנוצר, החופשות שלנו בחו"ל אולי התבטלו, אבל היכולת להזמין פריטים מחו"ל דווקא לא. ואם בתחילת הדרך ההנחה הייתה שהתקופה תצליח להשפיע על הסחר המקוון, כיום כבר ברור שזה לא המצב.

כך למשל בחודשים נובמבר ודצמבר, שמתאפיינות מדי שנה בחגיגות קניות מקוונות גדולות (יום הרווקים הסיני, סייבר מאנדיי, מכירות הכריסמס השנתיות וכדומה), לא נצפו ירידות משמעותיות ברכישה אונליין בישראל אלא אפילו להיפך. למעשה, בדואר ישראל אפילו פתחו מרכזי מסירה נוספים כדי להתמודד עם העומס.

מדובר בתהליך מובן וטבעי. אחרי שינויים רבים בהרגלי הצריכה במשק, אפשר היה סוף-סוף לחזות בתקופה האחרונה בהתאוששות המיוחלת שכולנו חיכינו לה. הצרכנים יכלו ליהנות מהנוחות ברכישה מהבית, ובמקביל לפצות על חוסר היכולת לבצע קניות בחנויות באופן פיזי. 

שיתוף פעולה פורה שמועיל גם לצרכן

המגמה הזו הובילה כאמור לשיתופי פעולה חדשים ומחוזקים יותר בין חברות תעופה לחברות שילוח, ואף הסבת מטוסי נוסעים לצורך ביצוע משימות של מטוסי מטען. כמה משיתופי הפעולה הללו התרחשו כבר בחודשים האחרונים, וההנחה היא שהם ימשיכו להתפתח ולצמוח. כך למשל חברות שונות השתמשו במטוסי התעשייה האווירית, וחלק אף פעלו מול חברת ארקיע על מנת שתוכל להוביל מטען דחוף באמצעות מטוסיה.

מדובר בתהליך טבעי ויעיל, אך גם שימושי במיוחד. למעשה, אפשר לומר ששיתופי הפעולה מהסוג שהזכרנו מעניקים מגוון יתרונות לכל המעורבים. חברות השילוח יכולות להרחיב את הפעילות שלהן באמצעות מטוסי מטען נוספים, ואילו חברות התעופה מפצות על נזק שנגרם להן בשל השבתת מטוסיהן לתקופה שכיום עדיין אינה מוגדרת. החדשות הטובות הן שגם הצרכנים עצמם נהנים מהתוצאות, בזכות יכולת לקבל את החבילות שלהם מהר יותר גם בתקופות של אי ודאות ולחץ. מה שאומר שאפילו במצבים של שיבושים בשדות התעופה ועומס, מטוסי נוסעים והיצע מטוסי מטען נרחב, יכולים להוות פתרון נוח ואמין.

לבסוף, חשוב לזכור שהאפשרות הזו מעניקה תמריץ משמעותי גם ליצרניות הסחורה וגם למוכרים עצמם. בין אם מדובר בחברות גדולות של ציוד ומוצרים חיוניים נוספים, ובין אם למוכרים קטנים יותר.

גם אל על מטענים מצטרפת למשחק

דוגמה משמעותית נוספת לשחקן בתחום של מטוסי מטען היא כמובן אל על מטענים, שמעבירה מטען במטוסי הנוסעים של אל על וגם באמצעות מטוס מטען ייעודי. בשנה האחרונה כמות טיסות המטען של אל על מטענים עלתה משמעותית, ונראה שמדובר במגמה שצפויה להתחזק. בחודש מאי האחרון לדוגמה, אל על מטענים קיבלה אישורים ביטחוניים לבצע טיסות מטען בין תל אביב לאיסטנבול, ואכן ביצעה טיסה ראשונה כזו באותו החודש – לראשונה מזה עשור.

טיסות גם מיעדים חדשים

נוסף להרחבת השימוש במטוסי נוסעים, הסבה של מטוסי מטען נוספים ושיתופי פעולה ייחודיים חשוב להתייחס גם אל התפתחות מעניינת נוספת שרלוונטית מאוד לתקופה האחרונה. במרכזה הסוגייה – לא רק איך מטיסים אלא גם מאיפה. כך למשל חברת השילוח המוכרת GCX שפועלת בישראל, קיבלה בחודש אוקטובר האחרון חבילות ראשונות שהמריאו מדובאי ונחתו אצלנו בארץ. החבילות לא הועברו בטיסה ישירה, אך GCX כבר פועלת לפתוח טיסה ישירה ויומית בקו הזה במטרה להרחיב את היכולת לקבל משלוחים בישראל גם מיעדים חדשים.

צרכני האי-קומרס, כמו שאפשר לראות, יכולים להישאר רגועים. חברות שילוח כמו GCX שממשיכות לפתח כיוונים נוספים להרחבת שירותיהן, שיתופי פעולה בין חברות גדולות ושימוש במטוסי נוסעים, מאפשרים לחבילות שלנו להגיע בבטחה מכל מקום ולכל יעד.  

About Dana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*